Stopp veisaltingen har byttet bankforbindelse og har dermed fått nytt bankkontonummer for alle innbetalinger.  Se lenken over for mer informasjon.

Det innkalles med dette til Årsmøte for Stopp veisaltingen 2013.  Følg med i tabellen på disse internettsider fra og med den 07.10.2013.

Stopp veisaltingens Årsmøte for 2014 er nå avsluttet.  I god tid før fristen er nå et referat lagt ut i tabellen nederst i denne artikkelen.

Til alle våre medmotstandere

Klikk på bildet for større kort.

Endelig en som setter ord på problemet:  Torbjørn Stavdahl jobber i risikogruppa for IF-forsikring og han er ikke i tvil om hva som har forårsaket det han kaller en eksplosjon i antallet frontruteskader.

- Det er saltinga som ødelegger veiene våre, sier han til Adressa.no.

Borghild Tenden (V). Kilde: Stortinget.no

Skriftlig spørsmål fra Borghild Tenden (V) til samferdselsministeren:  Samferdselsminister, Liv Signe Navarsete, sa til Stortinget i 2007, at vannforvaltningsplanene trolig vil få direkte konsekvenser for bruk av kjemikalier på norske veger, og de miljøskadelige effektene er veldokumenterte. Hvorfor øker da forbruket av salt på norske veger?

Tomme lagre i Trondheim.  Foto:  NRK/Midtnytt.

Saltlagrene i Trondheim er tomme, men bilistene jubler!  Se innslaget på NRK/Midtnytt med bl.a. Stopp veisaltingens Lars Erik Bønå.

Fastsandmetoden prøves i Maridalen i Oslo.  Foto:  Tom Sæland.

I Maridalen i Oslo er det blitt kjørt ut varm sand på snøføre i dag.  Dette er det som Statens vegvesen kaller fastsandmetoden, eller enklere varmsand.

DittOslo, 02.02.2011:

Myndighetene begrunner miljøfartsgrensene med helsemessige årsaker. Dette avviser imidlertid eksperter.  Foto: Holm, Morten/SCANPIX

Til tross for kritikk fra både NAF og ulike forskere, og usikkerhet fra politiet rundt håndhevingen, er Statens Vegvesen fast bestemt på å opprettholde miljøfartsgrenseordningen i Oslo.

Statens vegvesen legger seg på rygg og sier at de ingen ting kan gjøre mot de glatte veiene i vinterkulda.  Det må være århundrets fallitterklæring.

I stedenfor å bruke alle millionene på forskning på veisalt burde de heller ha brukt pengene på å utvikle alternative metoder som fastsandmetoden og liknende miljøvennlige måter å sikre veigrep på - også i streng kulde.  Det er for arrogant å si at saltet ikke virker i så kaldt vær, og ikke gjøre andre bøtende tiltak!  De burde ha vært anmeldt for ansvarsfraskrivelse!

Nyeste kommentarer nederst i artikkelen.

Norges Lastebileier-Forbunds Roar Melum uttaler seg til Adressa.no, den 15.12.2010, mot bedre viten.  Han sier at de heller vil ha magnesiumklorid og kalsiumklorid på veiene, men da har han ikke regnet med det betydlige større kloridinnholdet som disse saltene inneholder.

Roar Melum.  Foto: Børge Sved.

Nye kommentarer i bunn av denne artikkelen.

Adressa.no, 07.12.2010:

Norges Lastebileier-forbund mener salting i kulda har skapt såpeglatte veier.

Leder for Norges Lastebileier-forbund, Roar Melum, mener at salting på kaldt føre viser seg i statistikken for januar i år, da det var 36 prosent flere ulykker i kryss i Trøndelag og Møre og Romsdal sammenlignet med tidligere år. Foto: Børge Sved

Denne siden har en midlertidig feil. 

Han vil ha veisaltet dit pepperen gror, og går rett i strupen på lederen for Statens Vegvesen.

Reidar Berg mener det er både trafikkfarlig og miljøskadelig å salte nordnorske vinterveier. Foto: Knut Solnes

Reidar Berg til Fremover.no, 17.11.2010:

Det er tull å si at det er farlig å kutte veisaltingen her nord. Tvert i mot. Det er farlig å ikke kutte veisaltingen.

Til medarbeidere av Stopp veisaltingen

Hei på dere!

Det trekker ut i tid med backuppen til hjemmesiden, så jeg begynner heller jobben nå med å gjenopprette for hånd.  Til det trenger jeg deres hjelp. 

Under har jeg lista opp en del filnavn som skal identifiseres med en eller anna historie.  Om dere kjenner igjen historien er jeg taknemlig for om dere kunne sende meg noen ord om hva det var som sto på saltsida, eventuelt gamle eposter eller liknende som kan gi meg historien på nytt.

Gjennoppretting av de tapte artiklene er i gang.  Vi må manuelt legge til de artiklene som mangler.  Det vil ta litt tid.

Vår leverandør av serverplass fikk et "innbrudd" i serveren Stopp veisalitngen var lagret på den 24.10.2010.  I og for seg ingen katastrofe så lenge vår leveandør hadde backup fra natta før.  Problemet var heller at leverandøren av programvaren til serveren ikke klarte å få backuppen på plass.  Og der er vi fremdeles...

Våre veger nr. 08/2010:

Utviklingen er alarmerende, sier faglig leder for bytrærne i Friluftsetaten i Oslo kommune, Tore Næss, som aldri tidligere har sett så store endringer i negativ retning fra år til år som nå. Foto: Jarle Skoglund

Saltskadene på kastanjene i Bygdøy allè utvikler seg raskere enn antatt. En fersk kartlegging viser at 50 av de 200 trærne er så hardt skadet at de må fjernes i løpet av få år.

Klima- og forurensningsdirektoratet (KLIF) har svart på vår henvendelse til etater og Storting

Vårt brev til Stortinget og de viktigste etatene i saken om veisalting ble sendt den 12.04.2010.

Trønder-Avisa, 03.08.2010:

Salt, sykdom og feil planting er årsakene til brune  trær langs E6 fra Stjørdal til Steinkjer.

Det sier Knut Wollan som produserer trær for salg. Han mener der er behov for en utredning for å fastslå hvorfor så mange trær er brune nå da de skulle være grønne og friske. Wollan driver Tre-Pro som produserer trær på Frosta. Ut fra sin kunnskap, mener han det er flere årsaker til mange brune trær langs veger nå.

– Jeg tror saltet vegvesenet strør med kombinert med mye kulde siste vinter samt for dårlig planting forklarer mye av tredøden.

Nestleder Håvard Risberg i «Stopp Veisaltingen» hevder ingen utreder konsekvensene av veisaltingen på E6 mellom Stjørdal og Steinkjer.

KREVER UTREDNING: – Vi krever at Statens vegvesen utreder miljøskadene av alt vegsaltet de strør på E6 som her i Åsen, sier Håvard Risberg.  Foto:  Trønder-Avisa

Trønder-Avisa, 02.08.2010:

– Trær dør av vegsalt

DØD: – Denne bjørka er ett av trærne ved E6 jeg tror vegsalt tar knekken på, sier Håvard Risberg.  Foto:  Trønder-AvisaHåvard Risberg er overbevist om at saltingen av E6 tar knekken på trær langs vegen.  Han prøver å stoppe vegsalting.

Nationen 31.07.2010:

- Veisaltet tar liv, ødelegger miljøet, vann, biler og bygninger, sier lederen i Norges Miljøvernforbund, Kurt Oddekalv. Foto: Scanpix.

Hensynet både til miljø og trafikanter gjør at sterke røster vil ha forbud mot veisalt.

Sarpsborg Arbeiderblad (SA), 05.06.2010:

VEISALTET: Denne hekken på Hafslundsøy må erstattes etter vinterens massive veisalting. Delen inn mot gårdsplassen har unngått saltet og lever. (Foto: Svein A. Halvorsen)

Statens vegvesen er ikke spesielt interessert i å snakke om pengetap etter vinterens veisalting

Som vanlig holder Statens vegvesen en arrogant holdning:  Må finne seg i ulempene

Tønsbergs Blad, 10.06.2010:

Dør av saltingen.  Foto: Per Gilding 

TØNSBERG: Trærne som ble plantet ved nye Ringvei nord på Kilen er allerede døde.

Gjengangeren, 21.07.2010:

HORTEN: Naturvernforbundet har oppdaget lekkasjer fra veisaltlageret på Langgrunn. Lekkasjen har drept trær og vegetasjon på Langgrunn. Nå reagerer Naturvernforbundet med å anmelde havnevesenet.

Aftenposten, 04.07.2010:

Treskader for millioner.  OLAV OLSEN (foto)

NTB:  Salting av norske veier om vinteren fører til skader for flere millioner på vegetasjonen.  Trær som står mer enn 100 meter fra veien er skadet.

Til og med de mest hardføre treslagene langs veiene bukker under. Men Veivesenet har ingen planer om slutte med vintersalting av veiene.

 Aften, 23.06.2010:

Kastanjene dør i Bygdøy allé

- Tilstanden til kastanjetrærne har aldri vært verre
- Veisalt og påkjørsler tar knekken på dem

Kunnskap og problemstilinger knyttet til vegsalting blir tema når Statens vegvesen inviterer til Saltkonferansen 27. og 28. oktober i Trondheim

Stopp veisaltingen deltar

Vegen og vi (Statens vegvesen)(05/2010):

Saltdød: Kristin Mari Berg fra Statens vegvesen og Per Anker Pedersen fra UMB konstaterer at nesten alle knoppene på et rimelig nyplantet tre ikke har tålt saltet nær E6 i Østfold. FOTO: VEGEN OG VI

Vegetasjonsmiljøet i Statens vegvesen fortviler over ødeleggelsene av vegetasjon etter årets vintersesong.
– Saltskadene i år er større enn noen gang, sier Per Anker Pedersen ved Universitetet for Miljø og Biovitenskap på Ås

Avisa Nordland, 08.04.2010:

Oddvar Ingebrigtsen og Roald Sæthre i AMCAR Bodø leverte i dag 3.074 underskrifter mot veisalting til Kjell Skjerve i Statens vegvesen.

Røa i Oslo 20.04.2010.  Foto:  Svein Olsen

Om du trodde veisaltingen var slutt for denne sesongen tok du grundig feil.  Vårrengjøringen i Oslo går nå for fullt med kuldegrader og veisalt

Til miljøvernminister Erik Solheim, direktør i KLIF, Ellen Hambro og vegdirektør Terje Moe Gustavsen med kopi til partiene på Stortinget og andre nøkkelpersoner 

(KLIF = Klima- og forurensningsdirektoratet - tidligere Statens forurensningstilsyn (SFT))

Dette brevet blir sendt primært til 3 ansvarlige ledere i 3 etater. Siste tall vi hadde om veisalting, var at det ble brukt 200 000 tonn. Nå kom det fram at forbruket var økt med 40 000 tonn og da er totalen oppe i 240 000 tonn - 2 hundre og førti tusen tonn.

Illustrasjonsbilde.  Foto:  Håvard Risberg.

NRK/Hordaland, 07.04.2010:

Sjølv eitt år gamle biler kan være utsatt for rust som svekkar bremseeffekten

Årsmøte 2010 er nå avsluttet

Kåre Denholm i Trønder-avisa, 16.03.2010:

Som distriktssjef i Norges Lastebileierforbund skjønner jeg godt at du forsvarer vegsaltingen på lik linje med Vegdirektoratet (VD) og Statens vegvesen (Stv.).  Det er inntektsgrunnlaget for lastebilnæringen som går foran miljø- og naturomgivelsene.

 

Foto:  Håvard Risberg

Ingen omkommet i trafikken på 18 dager:  Nu är det bevisat - Vägverket måste sluta salta vägarna på vintern. Vita vägar spar liv!

 

Fremover, 05.03.2010:

Statens vegvesen har de siste årene begynt å salte riks- og fylkesveiene nordpå. Dette til tross for at de fleste bilistene er imot en slik praksis. 

Statens vegvesen svarer:  – Hastigheten på slike veier kan være høy. Da kan vi ikke kjøre på med grus, for skadene på kjøretøyene ville bli for store.

Djupdalstoppen 

Hvor SaltSMART er dette?

Saltbilkolonne

Norsk forening mot støy forteller at en snødekt vei demper støyen fra biltrafikken.  En saltet, bar vei gjør ikke det.  

NIVA, 09.02.2010:

Statens Vegvesen i Notodden planlegger å øke saltmengdene på RV 361 fra Ørvella til Gransherad og RV37 videre langs Tinnsjøen til Mæl, for at disse skal være isfrie i vintersesongen.

Stopp veisalitngen.  Foto:  Svein Olsen

Motorførernes Avholdsforbund, avdeling Lofoten: 

Når det saltes, føler bilistene seg tryggere og holder høyere hastighet, men saltet har forskjellig virkningsgrad avhengig av temperatur og vannmengde. Derfor kan det også i saltede områder finnes glatte partier som kommer overraskende på bilførere som har høy fart.

Fremover, 09.02.2010:

Salting av riks- og fylkesveier

- Det er vanskelig å forutsi eksakt hvordan været og temperaturforholdene vil bli. I tillegg til å vurdere tidspunktet det skal legges ut salt må det taes stilling til mengde og type salt (tørr salt, befuktet salt, slurry eller saltløsning).

 

Saltet snø samles i deponier

NIVA, 09.02.2010:

- Dagens snødeponier fører til forurensning av lokalt grunnvann og vassdrag nedenfor deponiene, sier forsker Torleif Bækken i NIVA.

Selv om det gjøres forsøk med renseanordninger, viser det seg at man ikke har fått kontroll med veisalt, metaller og andre miljøgifter fra veisnøen.

Epost fra Tom Sæland, Oslo, 13.02.2010:

Til Maridalens venner

Som bruker av Maridalen i 40 år ser jeg det noe merkelig at ikke dere har kommet på banen angående all saltingen som skjer her oppe?

Salting i Maridalen.  Foto:  Tom Sæland

Verning av Maridalen forfaller sakte men sikkert pga dette, vegitasjonen er sakte men sikkert blitt borte flere meter fra veien det saltes - over brua på Hammern (SOM ER FREDET) og langs hele vannet. 

Adresseavisa, 12.02.2010:

Kjemper mot salting på trønderske veier.

Lars Erik Bønå

Trondheim kommune får kritikk for overdreven veisalting. Direkte trafikkfarlig, hevder interessegruppe.  Foto:  Adresseavisa

Adresseavisa, 10.02.2010:

Trondhjemmerne redde på vinterføre

Sint på saltet:

Sint på saltet!

Vegsalt årsak til ulykke?

BILDE FRA TANKBILVELT  Lars Erik Bønå:  - Her er det tydelig et tynt islag (svartis) på veien pga salting i kulde.  Slikt islag er vanskelig å se fordi det ikke glitrer i sjøisen slik det ville ha gjort i ferskvannsis.  Kåre Denholm:  - Bildet viser usalta kontra saltet veibane. De siste årene har ulykkesfrekvensen steget proposjonal med antall utlagt tonn saltmengde, som nå er kommet opp i over svimlende 200 000 tonn salt!  Foto:  Johan Arnt Ødegaard

På et møte i Meråker, (09.02.2010) fortalte Lensmann i Meråker, Morten Hammerhaug, om at det var saltet på snø ved begge de siste alvorlige ulykkene i Meråker.  Det er disse ulykkene lensmannen sikter til:

Kronikk i Trønderavisa av Bård Toldnes, førsteamanuensis, avd. for trafikklærerutdanning Høgskolen i Nord-Trøndelag, 09.02.2010:

Foto:  Johan Arnt Nesgård

MANGLER GRUNDIG DOKUMENTASJON

Drammens Tidende - dt.no, 06.02.2010:

Fra oktober til og med januar ble det strødd 461 tonn salt på kommunale veier og gater i Drammen.  Økningen er nesten 100 tonn fra hele forrige vinter.

 

Reidar Berg har sendt oss en epost med bilde...

Ford Edsel i Oslo

Ford Edsel i Oslo

Frank Salvesen:  Saltinnlegget mitt kom inn i Fædrelandsvennen. Jeg har fått utrolig mange støtteerklæringer fra folk – det viser seg at ekstremt mange vil tilbake til ordentlige vinterveier. De er dritt lei av dette svineriet nå.

Tomt saltlager

Men Stopp veisaltingen gråter ikke

NRK-Østlandssendingen 03.02.2010, kl. 06:04:

Østlandssendingens reporter, Erik Engen, i studio:

- Jeg har lyst til å gjøre vonde ting mot vedkommende som fant ut "Nei, vi bare salter rett på den snøen.  Vi gidder ikke å brøyte!"

Hei.

 

Jaja, så fikk vi litt snø da. Og som vanlig blir det ”kaos”. Ikke noe som helst annet enn et helt normalt snøfall. I ettermiddag fikk det NRK’s utsendte til å stille veisjefen følgende naturlige spørsmål:

- Hvorfor opplever vi dette gang på gang?

Her er en oversikt over våre seksjoner og kategorier på dette nettstedet.  Klikk på lenkene nedenfor:

Pr. 27.07.2010

NRK-Møre og Romsdal, 01.02.2010:

Stadig flere biler som er på EU-kontroll har bremsefeil på grunn av vegsalt. Så mange som annenhver bil som må repareres har rust i bremsesystemet.

Verst på nye biler

Vi har fra sikre kilder fått opplyst at den dagen med størst forbruk ble det brukt 35000 kg ut fra lageret i Åsen.  De bruker det på en strekning på ca 5 mil så det skulle vel bli 700 kg /pr km vei

Vedkommende fortalte at de hadde problemer med å få saltet til å virke pga kulden så de fikk beskjed om å pøse på….

Kommune og stat diskuterte veisalting

 Diskuterte veisaltet.  Foto:  Elisabeth Gulaker.Foto: Elisabeth Gulaker.

Overkjørt av Statens vegvesen, mener Stopp veisaltingen

Vegvesenet sier de salter etter en viss standard. Men, ofte kjører jeg mellom kommuner hvor de respektive kommunene da i såfall har forskjellige syn på hva denne standarden er! F.eks. der Drammen slutter, og Sande overtar, så er det ofte kliss våte veier i den ene kommunen, mens det er tørr asfalt i den andre.

Hele vinteren igjennom er Oslo en eneste brun guffe.  Er det rart man protesterer?

Her ser du Stopp veisaltingens nye sider!

Stopp veisaltingen har tatt i bruk en annen teknikk for å vise nyheter til leserne.  Siden er ennå ikke ferdig tilrettelagt, så det anbefales å fortsatt bruke våre gamle, gule sider - velg i Hovedmenyen til venstre.  Men alle nyheter fra dags dato vil bli publisert på denne, nye siden.

Gi oss tilbakemeldinger om hva du synes om den nye siden - og kanskje den gamle...?  Ta kontakt via kontaktpunktet i toppmenyen!

 

 

Ekstra informasjon