I Tidens Krav, 11.02.2016, har Statens vegvesen (SVV) skrevet et leserinnlegg/kronikk som en varm forsvarstale for salting.  Kronikken kalte de "Når vi får pepper for salt".

Det er jo noe som ikke går upåaktet hen for Stopp veisaltingen.  Her er et svar i form av en kronikk, skrevet av Jan Gunnar Garshol, styremedlem i Stopp veisaltingen.


Kronikk: Vegvesenet får som fortjent for saltingen.
Kommentar til kronikken i Tidens krav torsdag 11. februar 2016.

I 1972 gikk jeg opp til førerprøven i Kristiansund. Det må ha vært på teorikurset at jeg ble advart mot det farlige overgangsføret fra høst til vinter med mørke, våte og slapsete veier.

September og oktober var de månedene med flest trafikkdrepte, mens januar, februar og mars var de månedene med færrest drepte, noe som ble forklart med stabilt vinterføre. Veisalting går ut på å ta fra oss stabilt vinterføre og erstatte det med mørke, våte og slapsete veier, det som jeg ble advart mot i 1972. Den gang ble jeg altså vaksinert mot å tro på en sammenheng mellom salting og sikkerhet.

Veisalttilhengere er med andre ord en liten minoritet.

I forbindelse med revideringen av Trafikksikkerhetsboka bestilte SVV en gjennomgang av all relevant forskning og rapporter rundt veisalting. Oppdraget ble utført av Transportøkonomisk Institutt og resulterte i rapport TØI-1171/2011.

Konklusjonene i rapporten ble noe helt annet enn det SVV hadde håpet på fordi de slo i hjel svært mye av den gamle argumentasjonen og påstandene som SVV hadde prøvd å innbille oss alle i så mange år.

Rapporten konkluderte klart med at veisalting ikke redder liv og har generelt ingen positiv effekt på de alvorlige ulykkene (dødsulykker, hardt skadde). Bruk av veisalting kan i stedet øke de alvorlige ulykkene ved flere tilfeller. Spesielt gjelder dette i nordlige områder. Les rapportens kapittel 4.4.2.

Undersøkelser med fokus på antall drepte viser at veisalting dreper. En finsk undersøkelse, kort beskrevet i den svenske Minsalt-rapporten fra 1994, viser dette svært tydelig: Dobbelt så mange drepte når veien var saltet, men samme antall ulykker med og uten salt.

Selv har jeg foretatt en beregning som viser at dersom forholdet mellom drepte om sommeren og vinteren hadde vært som gjennomsnittet for 1960-årene, så ville vi hatt 710 færre drepte om vinteren for årene 1970 – 1999. Årsak: Blant de ulykkene som finner sted om vinteren blir det en større andel dødsulykker, altså samsvar med den finske undersøkelsen.

Det er et stort flertall mot bruken av veisalting i Norge. Flertall er det i hele Norge, men det blir større jo lenger nord i landet en kommer. Med bakgrunn i et stort antall spørreundersøkelser på nett og papir siste 15-20 år (inklusive undersøkelser gjort av både SVV og NAF) kan en trygt si at ca 70-80% av befolkningen er negative eller sterkt negative til veisaltingen. Veisalttilhengere er med andre ord en liten minoritet.

Jan Gunnar Garshol
Styremedlem i Stopp veisaltingen

Lenker:


Ekstra informasjon