Rustskader på biler er vel kjent.  Også vitale deler som bremser o.l.  Illustrasjonsbilde.  Foto:  Sven-Olof Andersson.

Din side, 03.04.2016:

Med stadig mer salting på norske vinterveier ruster bilene våre som aldri før. Nå roper understellsbehandlere et varsku for nye biler.

Det er nok riktig at nye biler har for dårlig antirustbehandling under. Men en ting det er vanskelig å antirustbehandle er bremsene. Disse blir utsatt for saltsprøyt hele vinteren og ruster i filler. Det er nok ikke den sikkerheten Statens vegvesen er ute etter, eller... "Vi salter for framkommelighet og sikkerhet på veiene!", sier de hele tiden.

Det er merkelig at det ikke går inn hos Statens vegvesen når bilverksteder til stadighet og gjentatte ganger varsler om trafikkfarlig rust over alt på biler - også helt nye. Som Stopp veisaltingens Lars Erik Bønå sier det i artikkelen her: 

For selv om bilene blir tryggere og tryggere med alskens elektroniske sikkerhetssystemer, så kan mange av disse også ødelegges av veisaltet. Det er fordi mange av systemene fungerer gjennom bremsene, sånn som ESP og ABS, og de vil ikke fungere når vi ser saltet ødelegger bremsene, sier Bønå.

Han fortsetter:  – Om du ser på statistikk fra EU-kontroller, så er feil på bremser det mest utbredte. Rusten tar knekken på bremserør, bremseskiver og ødelegger bremsekalipere, slik at bremsene kan henge seg opp. 

Virkelig farlig kan det bli når lastereguleringsventilen på lastebiler, som regulerer hvor mye bremsekraft bakhjulene skal ha i forhold til hvor mye last det er, også blir defekt av saltet. Det fører til enten for lite eller for mye brems på bakhjulene, noe som kan føre til skrens på lastebilen på glatt føre, påpeker motstanderen av veisalt.

Han mener også Vegvesenet selv sitter på gamle rapporter som sier at gripeevnen for vinterdekk reduseres med 40 prosent etter å ha kjørt på saltede veier.

Til slutt sier Statens vegvesen, som de alltid pleier: Det finnes ikke noe alternativ!  De klarer til og med å si at salt er en anerkjent metode som er kommet for å bli, som sjefingeniør Kurt Haarberg i Statens vegvesen sier det her.

Ekstra informasjon